Minggu, 01 Februari 2015

Mengapa aku bercadar

multiseluler.blogspot.com— Hidayah sesuatu yang indah. Allah SWT memberikannya kepada siapa saja yang dikehendaki-Nya. Sebagai umatNya kita senantiasa berikhtiar untuk selalu mendekatkan diri kepada Allah,  agar Hidayah itu menghampiri.

Banyak cara Allah memberikan hidayah kepada umatnya,  ada yang di uji dulu baru diberi hidayah, misalnya dengan ujian sakit,  masuk penjara,  dan lain sebagainya.

Salah satu hidayah yang aku rasakan adalah menutup aurat dengan sempurna. Sudah sejak tahun 2001 berpakaian syar'i namun masih belum maksimal dalam bersikap,  berbuat n beribadah. Banyak sekali kesalahan,  kekhilafan yang dilakukan namun berkat kasih sayang Allah masih diberi kesempatan untuk senantiasa memperbaiki diri. Andai saja Allah tidak menutup aibku ini,  barangkali aku sangat malu berjalan di muka bumi ini. Allah sangat menyayangi kita walau seringkali bermaksiat kepadaNya. Sungguh engkat Zat yang maha Pengasih,  Penyayang,  Pengampun terimalah selalu taubatku ini ya Rabb.

Allah telah memberikan kesempatan diri ini untuk berhijrah. Alhamdulillah sempurna menutup aurat,  mengenakan niqob (cadar) dengan harapan hati ini juga senantiasa semakin patuh,  ta'at kepadaNya. Sungguh hanya Engkau Sang Maha pembolak-balik hati manusia,  teguhkan hati ini untuk senantiasa di jalanMu ya Rabb.

Mengapa aku mengenakan cadar? itu salah satu cara aku mencintai Allah SWT. Mungkin aku belum lebih baik dari yang lainnya,  tapi aku selalu berusaha untuk menjadi lebih baik lebih baik dan lebih baik lagi. Pakaian memang tidak jaminan keimanan seseorang,  tapi setidaknya dengan berhijab sempurna merupakan salah bukti cinta hakiki kepada Sang Khaliq. Selalu bimbing hamba ya Allah. Rendahkanlah hati kami,  berilah selalu kami kesempatan untuk menjadi pribadi yang shaleh. Kasih sayang Engkau tiada terkira,  kami memohon masukkan kami ke JannahMu. Amiin.

Lenny Ramadhan Ningsih,  S.Si

0 komentar:

Posting Komentar